Skadedjur!

Hallå där!

Nu har jag jobbat klart för den här gången och idag har jag varit på möte på Psyk-Rehab där jag ska vara på halvtid i Mars månad, en surrigt och sulligt möte men nu tror jag ändå att jag vet på ett ungefär vad jag ska pyssla med dessa dagar.
Om inte annars så visar det sig.
Känner mej ganska trött nu eftersom att kvalitén på sömnen man får på Öjebo inte är den bästa, jag vaknar flera gånger per natt och tror att jag hör saker åsså tror jag att larmet inte fungerar eftersom att det aldrig larmar.
Så då måste jag kliva upp och kolla så att larmet är på och att allt är som det ska innan jag kan somna igen, ungefär så håller det på.

Har än en gång drabbats av skadedjur..eller ska jag kalla dem för något annat tro?
Onödiga djur?
Löss!!
Sid och Cia har för andra gången detta år lyckats få löss, antagligen så försvann de inte riktigt förra gången jag lusade av dem vilket var för kanske 3-4 veckor sedan.
På Cia så krälar de omkring och på lilla Sid så verkar det vara mest gnetar/ägg. Konstigt nog så kliar de sig inte märkbart mycket så hade jag inte sett dem dag när Cia låg i solen har det säkert dröjt någa dagar till innan jag upptäckt dem.
Nu har de iaf fått något slags jätte starkt medel i droppat i nacken och denna gången tänker jag göra om det om en vecka. På förpackningen stog det att man kunde göra om det vid behov och förra gången blev Cia så röd i huden och jag tyckte att de hade försvunnit så jag gjorde det bara en gång.
Den här gången gör jag det två!
Ucha!
Tur är att det INTE smittar till människor och andra djur utan bara hundar emellan och de behöver inte träffa några andra hundar på en vecka eller så.

Så har vi några lite gulligare skadedjur i akvariet där vår salamander Ficherman bor nämligen små, små sniglar.
Jag har haft akvarium sedan jag var 12 år gammal och aldrig under den här tiden drabbats av sniglar. I början när jag köpt salamandrarna bodde det små tunna vita maskar i akvariet med de försvann när jag kokade all inredning :)
Hur som hellst så tyckte vi att Ficherman som varit änkling i drygt ett år sedan han själv misshandlat sin stackars salamander fru Zoo-Lina så mycket att hon fick en massa sår som möglade så att hon sedan dog skulle få en ny växt i sitt hem.
Så vi köpte en stor fin växt som han skulle kunna gömma sig i å dona med på djuraffären, jätte fint blev det!
Men som tillbehör vill växten följde även några sniglar med.
Först blev jag bestört och kokade hela inredningen så att han skulle slippa dessa sniglar, men det hjälpte inte alls eftersom att de hade bosatt sig i växten och växten gick juh inte att koka.
Allt eftersom har vi märkt att dess sniglar kanske inte var så dumma ändå..
De behöver ingen mat för de lever på all smuts som flyter omkring där i akvariet.
Nu behöver vi inte städa särskilt ofta eftersom att sniglarna verkar hålla det rent plus att han inte längre behöver känna sig så ensam.
Även om han kanske förtjänar att vara lite ensam efter vad han gjorde mot  stackars Zoo-Lina :)

                   
Ficherman får hålla till godo med att bara ha snigelvänner numera - han klagar inte märkbart :)

Tack och hej!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0