Lilla Mormor!

Hallå där!!

Igår jobbade jag på Öjebo och vi skulle åka på Julias och ha friluftsdag, åka häst å släde, äta grillad korv, äta semla och gå tipspromenad.
Allt frid å fröjd, vi hade jätte trevligt.
Så ringer det i mobilen å det är från sjukhuset: Gullan är dålig hon kräks och är medtagen hon måste åka ambulans till Hudik NU!!!
Emma får lätt panik och det kände som en evighet innan jag tog mej därifrån för att först åka till Järvsö och lämna tillbaka bilen i där.
Jag fick köra med tårarna sprutandes till Järvsö och jag var helt säkert på att hon skulle dö just idag!!
Mamma hämtade mej i Järvsö så åkte vi upp till sjukhuset i Ljusdal. Där låg lilla mormor likblek på sängen med syrgas och dropp - hon såg verkligen död ut, läpparna var alldeles blå!
När vi pratade med henne så svarde hon och hon tyckte inte själv att hon mådde speciellt dåligt.
Vi kom iaf iväg till Hudik med ambulans, mamma åkte efter med sin bil.
Nä vi väl kom fram på akuten så var Gullan ganska pigg, läpparna var inte längre blå och hon hade fått färg i ansiktet.
Jag tror att vi kom dit vid 13 och när klockan var ca:19.00 fick vi besked om att vi kunde åka tebax till Ljusdal igen.

Under den tiden som vi varit på akuten hade Gullan hunnit skrika efter en doktor så att alla på hela akuten hörde.
Skrika efter alla som gick förbi på hjälp så att alla på hela akuten hörde.
Blivit ovänner med mamma så att alla på hela akuten hörde.
Tyckt att hon inte skulle behöva tillbringa natten i en hiss (hon trodde att rummet vi satt i var en hiss)
Berättat om hur hennes mamma och pappa var.
Erkänt att min morfar Hugo drack för mycket sprit!!
Ätit en risifrutti - efter mycket om och men.
Fått en tablett sobril.
Dragit ur droppet ur armen.
Erkänt att att Robban numera kan få kallas för hennes "kille"
Pinkat i blöjan X antal gånger och berättat det VARJE gång.
Samt bett om ursäkt till mamma för att hon inte kunde beteé sig :)

Hur det än är så är det ganska underhållande att umgås med min mormor, hon är på sitt lilla vis å hon lyssnar aldrig på vad man säger men jag älskar henne ändå, hon är juh min enda mormor :)
De hittade inget fel på henne ialla fall så vi fick åka hem alla tre i mammas bil och mumsa på semla.
Väl tillbaka på sjukhuset i Ljusdal fick Gullan sova på golvet och där ska hon få ligga tills de har hittat ett annat boende åt henne.
Idag var hon tröttare än vanligt men det är kanske inte så konstigt efter gårdagens bravader.
                   
       Här är ett kort på Gullan som jag tog när hon fyllde 88 år förra året, snart blir hon 89.

Annars har jag inte gjort många knop idag, var ute på promis med Sid å Cia på förmiddagen så Sid blev helt färdig, han skuttar omkring i snön och pylsar på som bara den medans Cia hellst tycker att jag ska trampa upp spår ut henne.

Nä nu har jag inte så mycket mer att skriva ner.
Tack å hej!!

Kommentarer
Postat av: Lina

Det låter ju som att hon ligger på golvet pga platsbrist, men så är ju inte fallet...

2009-03-04 @ 20:22:59
Postat av: Emma

Näe fallet är juh att hon faller konstant!

2009-03-04 @ 20:57:38
Postat av: Anna-Karin

Usch det är så läskigt när en släkting man står nära blir dålig och inte är sig själv.

Häromdagen satt jag och tittade på tv:n och det var ett program där en kvinna levde med sin man som var dement, hon grät när han inte mindes hur de träffades, att de hade barn och barnbarn, då brast det för mig. Började gråta jag med så jag måste byta kanal. Det blev skidåkning istället.

Kram på dig.

2009-03-04 @ 21:53:24
URL: http://blog.frisorska.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0