Emma-Dilemma

Nikki har börjat träna sina små smaklökar och har fått smaka både det ena och det andra.
  • Gröt
  • Potatis
  • Morot
  • Banan
  • Broccoli
  • Avokado
  • Katrinplommon
Tidigt bestämde jag och Nikkis pappa att hon skulle få äta kött.
Jag har valt att INTE inkludera kött, fågel eller fisk i min kost och tanken är den att Nikki ska få äta kött, fågel och fisk och sedan få välja själv vad hon vill äta när hon blir äldre.
Jag vill inte välja åt henne.
Hemma hos oss äter vi mycket vegetariskt men det händer att jag snor i ordning en falukorv i ugn då och då, dock med korvhandskarna på :)
Men eftersom att pappan i familjen och de stora barnen uppskattar det samt att fantasin ofta tryter.
Hur som hellst.
Att stoppa i lilla Nikki något som en gång haft ögon att se med och känslor att känna med känns allt annat än rätt!
Hur ska jag göra tro?




Jag måste verkligen ta mej en funderare på detta dilemma innan jag gör något förhastat..


Tack å hej!




Kommentarer
Postat av: AKP

Svårt dilemma, faktiskt :/



Men, jag tänkte på en sak.

Du skriver att du inte vill välja åt henne. Vem säger att det är att välja om hon ska äta kött eller inte. Du har ju tagit ett val nu också... att hon ska få äta kött, då har du ju också valt åt henne ;)

Alltså har man full koll på näringslära och vad man exakt måste ha i sig och hur man får i sig protein osv. kan iaf inte jag se en enda anledning till att ge barnet kött, OM man inte vill de förståss. Tror din dotter mår minst lika bra av att inte äta "det som haft ögon" samt att du förmodligen mår mycket bättre av att slippa mata henne med sånt du inte ens vill ha själv ..

2010-01-23 @ 07:51:54
URL: http://akp.blogg.se/
Postat av: Emma

Du har så rätt så rätt :)



2010-01-23 @ 09:15:46
URL: http://emmapajja.blogg.se/
Postat av: Mamman

Får man inga råd av BVC? Om hon får i sig behövliga proteiner på annat sätt än via kött och fisk är det väl ok? Och om Henrik tycker det är ok förstås!

2010-01-23 @ 10:38:49
Postat av: Linni

Jag har samma dilemma som dig, fast tvärtom. :P Jag(/vi) har bestämt att våra barn ska äta veg. tills dom kan välja själv. Pappa köttätare, jag veg. Det finns många bra böcker att läsa för att du ska känna dig tryggare med att Nikki får i sig det hon behöver om hon skulle äta vegetariskt. :)



Tips på böcker:



Grön barnmat : inspiration & näringslära - hittar på på http://www.bokus.com/b/9789172056084.html



VEGETARISK BARNMAT - Lactovegetariska matsedelsförslag för barn under 2 år - du hittar den på http://www.vegetarian.se/ i deras bok-shop.

2010-01-25 @ 10:41:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0